Wyjaśniając kolejne zagadnienia dotyczące kredytów waloryzowanych do franka szwajcarskiego, bardzo często odnosimy się do pojęcia klauzul abuzywnych. Udowadniając, że znajdują się one w umowie kredytowej, klient może liczyć na unieważnienie kredytu frankowego w całości. Wiele jednak osób nie zdaje sobie sprawy, że klauzule abuzywne pojawiają się w najróżniejszych umowach. Czym tak właściwie są klauzule niedozwolone? W jaki sposób chronią konsumentów przed nieuczciwymi praktykami przedsiębiorców?
Klauzule abuzywne – najważniejsze informacje dla konsumentów
Klauzulami abuzywnymi nazwiemy takie zapisy w umowie zawartej między przedsiębiorcą a konsumentem, które:
- kształtują prawa i obowiązki konsumenta w sposób niezgodny z dobrymi obyczajami
- rażąco naruszają interes konsumenta
- nie podlegają indywidualnym ustaleniom
- nie dotyczą jednoznacznych zapisów, ustalających wynagrodzenie czy cenę
Klauzule niedozwolone występują więc w umowach B2C, obowiązujących między firmą a osobą fizyczną. Ich zastosowania po 1 stycznia 2019 roku można odnaleźć również w niektórych umowach firm z osobą fizyczną, prowadzącą jednoosobową działalność gospodarczą. Ponadto dotyczą one umów wzorcowych, czyli takich, które przedsiębiorca w takim samym lub prawie takim samym kształcie przedkłada do podpisu wszystkim swoim klientom. Najczęściej stosowane są w branży bankowej, finansowej, telekomunikacyjnej. Są także często spotykane w regulaminach sklepów internetowych.
Przedsiębiorcy zobligowani się do tworzenia takich umów i takich regulaminów, które wolne są od klauzul abuzywnych. Istnieje bowiem rejestr klauzul niedozwolonych, prowadzony i regularnie uzupełniany przez UOKiK – jeśli w umowie bądź regulaminie znajdzie się zapis, będący klauzulą niedozwoloną, przedsiębiorca może zostać za nią ukarany bez względu na to, czy wiedział o abuzywnym charakterze zapisu w dokumencie. Obecnie rejestr taki prowadzony jest w formie online poprzez – Prezes UOKiK publikuje na stronie urzędu klauzule, które zostały uznane za niedozwolone.
Klauzule niedozwolone – co może zrobić konsument?
Prawo chroni konsumenta, nadając z góry rygor nieważności klauzulom abuzywnym. Oznacza to, że klient, który stwierdza istnienie niedozwolonego zapisu w umowie, może traktować go jako nieobowiązujący. Zgodnie z obowiązującymi przepisami klauzule abuzywne są bowiem bezskuteczne. Dodatkowo konsument może zabezpieczyć swoje interesy:
- składając pozew cywilny – sąd może uznać wskazany w powództwie zapis za niedozwolony, uchylając jego zastosowania
- składając zawiadomienie do Prezesa UOKiK – Prezes UOKiK może jednak uznać postanowienie umowne za niedozwolone, jednak postanowienie to ma charakter ogólny i nie pozostaje w związku z konkretną umową
Konsument ma prawo traktować klauzulę abuzywną za nieważną, żądać jej usunięcia lub zmiany. Co do zasady pozostała część umowy – o ile nie narusza prawa – pozostaje ważna.
Klauzule abuzywne nie tylko w umowach kredytowych – przykłady klauzul niedozwolonych
Klienci korzystający z różnych usług lub dokonujący zakupów w sklepie internetowym często nie są świadomi istnienia klauzul niedozwolonych w umowie lub regulaminie. Lista takich klauzul jest długa, jednak do najczęstszych można zaliczyć zapisy o:
- ograniczeniu odpowiedzialności względem konsumenta – dotyczy to przede wszystkim umów na wykonanie usługi; przedsiębiorca jednostronnie nie może zwolnić się z odpowiedzialności za niewykonanie lub niewłaściwe wykonanie usługi
- dające możliwość przedsiębiorcy zerwania umowy z klientem bez właściwych podstaw
- zabierające klientowi prawo do zerwania lub odstąpienia od umowy zgodnie z przepisami prawa
- uprawnieniu przedsiębiorcy do dowolnej interpretacji postanowień umowy
W związku z abuzywnymi klauzulami klienci bywają zmuszani do otwierania rachunków bankowych, gdy chcą wziąć kredyt w instytucji finansowej, do odstąpienia dochodzenia swoich praw w przypadku wady zakupionego produktu w promocyjnej cenie czy do dołączenia paragonu do wysyłki, gdy odstępują od umowy lub reklamuje uszkodzony towar.
Co grozi za stosowanie klauzul abuzywnych w umowach i regulaminach?
Przedsiębiorcom, którzy stosują klauzule niedozwolone, grozi kara finansowa w wysokości 10% rocznego obrotu firmy. Ponadto na stosowaniu takich klauzul cierpi również dobra opinia firmy. Ma to duże znaczenie dla rozwoju firmy, szczególnie takich, do których nowi klienci trafiają głównie z polecenia.
Konsumenci z kolei muszą z dużą rozwagą podchodzić do zaprzestania stosowania się do zapisów umowy, które uznają za nieważne. Może bowiem okazać się, że klauzula jest jak najbardziej zgodna z prawem i jedynie zabezpiecza interes firmy. Najkorzystniejszym rozwiązaniem jest wyjaśnienie wszelkich wątpliwości jeszcze przed podpisaniem umowy.
Potrzebna ci pomoc?
Zadzwoń w godzinach 8:00 - 16:00 od poniedziałku do piątkuBezpłatnie odpowiemy na Twoje pytania.
Dlaczego Twoje odszkodowanie z Kancelarią AE?
Oszczędzamy Twój czas
18 lat doświadczenia pozwala nam uzyskiwać odszkodowania szybko i skutecznie
Wysokie odszkodowania
Analizujemy każdą sprawę i pozyskujemy odszkodowanie z możliwie największej ilości miejsc.
Doświadczony zespół
Nasz zespół to osoby z wieloletnim doświadczeniem. Ich wiedza gwarantuje uzyskanie najwyższych odszkodowań.
Wynagrodzenie po odszkodowaniu
Nasze wynagrodzenie płatne jest dopiero po uzyskaniu odszkodowania. Nie odzyskamy dla Ciebie pieniędzy, nie zarobimy.