Uzyskanie należnego odszkodowania wymaga dopełnienia formalności, a działania osób poszkodowanych nie zawsze zwieńczone są sukcesem w postaci wypłaconego świadczenia. Firmy ubezpieczeniowe nierzadko zaniżają należną wartość świadczenia, a niekiedy całkowicie odmawiają wypłaty odszkodowania, niewłaściwie oceniając indywidualny przypadek osoby, która zgłosiła wypadek. Co zrobić, gdy ubezpieczyciel odmówi wypłaty odszkodowania?
Wypłata odszkodowania – procedury zgłaszania szkody i wypłaty odszkodowania
Wiele osób zastanawia się, kiedy zgłosić wypadek lub inne zdarzenie do firmy ubezpieczeniowej. Z całą pewnością nie warto z tym zwlekać, jednak każdy rodzaj zdarzenia wymaga zastosowania innych procedur. Zawsze po zdarzeniu należy zapoznać się z OWU ubezpieczenia, by poznać szczegóły procedury, jaką należy dopełnić, by ubiegać się o odszkodowanie.
Szkodę można zgłaszać w sposób opisany w OWU – najczęściej jest to droga pisemna, telefoniczna, cyfrowa lub zgłoszenie szkody bezpośrednio u przedstawiciela firmy ubezpieczeniowej. Firma ubezpieczeniowa ma 30 dni na rozpatrzenie sprawy od chwili jej zgłoszenia. W skrajnych przypadkach termin ten może zostać wydłużony, o ile istnieje uzasadniony powód dłuższego rozpatrywania sprawy.
Odmowa wypłaty odszkodowania – jak się przed nią ustrzec?
Zdarza się, że odmowa wypłaty odszkodowania przez ubezpieczyciela wynika z niedopatrzenia warunków umowy, a konkretniej polisy, jaką podpisał z TU poszkodowany. To cenna informacja dla wszystkich, którzy dopiero zamierzają zgłosić wypadek – dopełnienie wszelkich formalności znacząco zmniejsza ryzyko odmowy wypłaty odszkodowania. Jak się przed tym uchronić?
- zapoznanie się z warunkami OWU – w tej części polisy znajdziemy wiele ważnych informacji: w jaki sposób zgłosić szkodę, w jakim czasie zgłosić szkodę, co będzie potrzebne do zgłoszenia szkody
- dowody z wypadku – w zależności od rodzaju wypadku, jakiemu uległ poszkodowany, powinien on pamiętać, że im więcej dowodów na to, w jakich okolicznościach doszło do wypadku, tym większa szansa, że nasze zgłoszenie zostanie rozpatrzone pozytywnie; pamiętajmy zatem o zdjęciach, kontakcie do świadka, dokumentacji medycznej, które mogą okazać się niezwykle przydatne
- odpowiedni ubezpieczyciel – należy pamiętać, że nie każdą szkodę zgłaszamy do naszego ubezpieczyciela, np. jeśli chcemy zgłosić szkodę, do której doszło w wypadku samochodowym, zgłaszamy ją do ubezpieczyciela sprawcy wypadku, a odszkodowanie zostaje nam wypłacone z polisy OC sprawcy wypadku; jeśli posiadamy rozszerzone ubezpieczenie na życie, a w konsekwencji wypadku doznaliśmy uszczerbku na zdrowiu, zdarzenie zgłaszamy także do naszego TU, a odszkodowanie zostaje nam wypłacone w ramach polisy na życie
- prawidłowo skonstruowany wniosek o odszkodowanie – precyzyjne podanie okoliczności wypadku jest konieczne, by uzyskać odszkodowanie
Odmowa wypłaty odszkodowania – i co dalej?
Jeśli otrzymamy od TU informację o odmowie wypłaty odszkodowania, w pierwszej kolejności należy złożyć reklamację. O sposobie składania reklamacji również przeczytamy w OWU. Ubezpieczyciel ma 30 dni na rozpatrzenie reklamacji, a jeśli istnieje uzasadnienie, może ten czas przedłużyć do 60 dni. Jeśli po tym czasie poszkodowany nie uzyska odpowiedzi na reklamację, zostaje ona uznana jako rozpatrzona pozytywnie.
W przypadku negatywnie rozpatrzonej reklamacji, poszkodowany ma jeszcze trzy możliwości:
- skarga do Rzecznika Finansowego – jeśli uzna on nasza rację, zgłosi się do TU z prośbą o ponowne rozpatrzenie sprawy; może także zgłosić sprawę do Komisji Nadzoru Finansowego lub Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, a nawet prokuratury
- skierowanie sprawy do mediacji – polubowne rozstrzygnięcie sprawy często w takich przypadkach okazuje się niemożliwe
- założenie sprawy w sądzie – wiąże się to z poniesieniem na wstępie kosztów sądowych, kosztów związanych z powołaniem biegłego, a w przypadku przegranej sprawy również kosztów poniesionych przez drugą stronę
Mimo kosztów związanych ze sprawą sądową, bywa ona jedyną szansą na uzyskanie należnego odszkodowania. Warto jednak należycie się do niej przygotować – najlepiej z pomocą doświadczonego prawnika ds. odszkodowań. Kancelaria Odszkodowawcza Automobile Expert oferuje kompleksową obsługę osób poszkodowanych, którym odmówiono wypłaty odszkodowania.
Odmowa wypłaty pełnego odszkodowania i ugoda z ubezpieczycielem
Dość często dochodzi do takich sytuacji, gdy TU zaniża kwotę należną poszkodowanemu w wypadku. W takich sytuacjach często skuteczne okazują się reklamacje – po jej złożeniu osoba poszkodowana otrzymuje odpowiedź o przyznaniu należnej kwoty. Jeśli jednak tak się nie stanie, pozostają te same procedury, z których może skorzystać osoba, która otrzymała odmowę wypłaty odszkodowania. Warto podkreślić, że nie zgłoszenie reklamacji od decyzji TU, nie uniemożliwia poszkodowanemu ubieganie się o dopłatę do odszkodowania. Znacznie trudniej jest uzyskać taką dopłatę, gdy podpisano wcześniej ugodę z ubezpieczycielem. Dlatego przed podpisaniem takiego dokumentu należy dokładnie zapoznać się z jej warunkami, a najlepiej skonsultować treść ugody z prawnikiem specjalizującym się w ubezpieczeniach.
Odmowa wypłaty odszkodowania może wynikać z niespełnienia warunków OWU. Nierzadko jednak TU odmawiają wypłaty odszkodowania osobom, które takie świadczenie się należy, dlatego w razie jakichkolwiek wątpliwości, zapraszamy do kontaktu z naszą Kancelarią Odszkodowawczą.
Potrzebna ci pomoc?
Zadzwoń w godzinach 8:00 - 16:00 od poniedziałku do piątkuBezpłatnie odpowiemy na Twoje pytania.
Dlaczego Twoje odszkodowanie z Kancelarią AE?
Oszczędzamy Twój czas
18 lat doświadczenia pozwala nam uzyskiwać odszkodowania szybko i skutecznie
Wysokie odszkodowania
Analizujemy każdą sprawę i pozyskujemy odszkodowanie z możliwie największej ilości miejsc.
Doświadczony zespół
Nasz zespół to osoby z wieloletnim doświadczeniem. Ich wiedza gwarantuje uzyskanie najwyższych odszkodowań.
Wynagrodzenie po odszkodowaniu
Nasze wynagrodzenie płatne jest dopiero po uzyskaniu odszkodowania. Nie odzyskamy dla Ciebie pieniędzy, nie zarobimy.