Utrudniony dostęp do lekarzy, odmowa wystawienia skierowania na badania czy niewłaściwa postawa lekarza podczas badania to niektóre z problemów, z jakimi mierzą się pacjenci, korzystający z usług medycznych na NZF. Niewiele jednak osób wie, że pacjentowi przysługuje prawo do skargi na lekarza bądź placówkę medyczną. Kiedy i jak można ją złożyć?
Łamanie praw pacjenta a skarga na lekarza
Każdy obywatel, który opłaca składki zdrowotne, ma prawo do korzystania z usług medycznych w ramach NFZ. Prawo do bezpłatnej opieki zdrowotnej, do przysługujących badań, do równego traktowania, do poszanowania intymności to najważniejsze prawa pacjenta, które niestety czasami są łamane. Jeśli:
- odmówiono nam wizyty lekarskiej
- utrudniono nam zapisu na wizytę lekarską
- odmówiono nam skierowania na badania
- lekarz nie przyjmuje w wyznaczonych godzinach lub przyjmuje wraz z pacjentami „prywatnymi”
- otrzymaliśmy receptę bez należnej nam refundacji
- bezprawnie wykorzystano nasze dane osobowe
możemy złożyć skargę na lekarza. Skargę możemy złożyć pisemnie, przez Elektroniczną Skrzynkę Podawczą w ePUPAP, mailowo lub ustnie (do protokołu).
Gdzie złożyć skargę na lekarza?
W pierwszej kolejności należy ją wnieść do bezpośredniego przełożonego lekarza – kierownika w przychodni bądź ordynatora w szpitalu. Można również zgłosić ją do dyrektora placówki. Jeśli procedura ta nie przyniesie oczekiwanych rezultatów, skargę na lekarza można złożyć do:
- wojewódzkiego oddziału NFZ lub centrali w Warszawie
- Rzecznika Praw Pacjenta
- rzecznika odpowiedzialności zawodowej lekarzy przy okręgowej izbie lekarskiej lub rzecznika odpowiedzialności zawodowej pielęgniarek i położnych przy okręgowej izbie pielęgniarek i położnych
- Urzędu Ochrony Danych Osobowych (w przypadku bezprawnego wykorzystania danych osobowych)
Ponadto, jeśli zaniedbanie lub zaniechanie lekarza noszą znamiona przestępstwa, pacjent powinien złożyć zawiadomienie do prokuratury o możliwości popełnienia przestępstwa.
Należy przy tym pamiętać, że pracownicy NFZ-u nie oceniają poprawności wykonywanych przez lekarzy procedur medycznych. W przypadku, gdy uważamy, że diagnozę lub leczenie wykonany w sposób sprzeczny ze sztuką lekarską, możemy ubiegać się o odszkodowanie medyczne. Warto pamiętać, że błędem medycznym może być również nieprawidłowość wynikająca z błędnej organizacji pracy lekarzy czy z niedopełnienia obowiązków zawodowych przez niemedycznego pracownika placówki medycznej.
Jeśli masz wątpliwości czy w zakresie diagnozy lub leczenia, został popełniony błąd medyczny, skontaktuj się z nami. Każdy przypadek rozpatrujemy indywidualnie, a na podstawie oceny doradzamy najkorzystniejsze dla klienta rozwiązanie. Zapraszamy!
Potrzebna ci pomoc?
Zadzwoń w godzinach 8:00 - 16:00 od poniedziałku do piątkuBezpłatnie odpowiemy na Twoje pytania.
Dlaczego Twoje odszkodowanie z Kancelarią AE?
Oszczędzamy Twój czas
18 lat doświadczenia pozwala nam uzyskiwać odszkodowania szybko i skutecznie
Wysokie odszkodowania
Analizujemy każdą sprawę i pozyskujemy odszkodowanie z możliwie największej ilości miejsc.
Doświadczony zespół
Nasz zespół to osoby z wieloletnim doświadczeniem. Ich wiedza gwarantuje uzyskanie najwyższych odszkodowań.
Wynagrodzenie po odszkodowaniu
Nasze wynagrodzenie płatne jest dopiero po uzyskaniu odszkodowania. Nie odzyskamy dla Ciebie pieniędzy, nie zarobimy.