Skarga na lekarza – kiedy pacjent może ją złożyć, jak to zrobić?

Utrudniony dostęp do lekarzy, odmowa wystawienia skierowania na badania czy niewłaściwa postawa lekarza podczas badania to niektóre z problemów, z jakimi mierzą się pacjenci, korzystający z usług medycznych na NZF. Niewiele jednak osób wie, że pacjentowi przysługuje prawo do skargi na lekarza bądź placówkę medyczną. Kiedy i jak można ją złożyć?

Łamanie praw pacjenta a skarga na lekarza

Każdy obywatel, który opłaca składki zdrowotne, ma prawo do korzystania z usług medycznych w ramach NFZ. Prawo do bezpłatnej opieki zdrowotnej, do przysługujących badań, do równego traktowania, do poszanowania intymności to najważniejsze prawa pacjenta, które niestety czasami są łamane. Jeśli:

  • odmówiono nam wizyty lekarskiej
  • utrudniono nam zapisu na wizytę lekarską
  • odmówiono nam skierowania na badania
  • lekarz nie przyjmuje w wyznaczonych godzinach lub przyjmuje wraz z pacjentami „prywatnymi”
  • otrzymaliśmy receptę bez należnej nam refundacji
  • bezprawnie wykorzystano nasze dane osobowe

możemy złożyć skargę na lekarza. Skargę możemy złożyć pisemnie, przez Elektroniczną Skrzynkę Podawczą w ePUPAP, mailowo lub ustnie (do protokołu).

Gdzie złożyć skargę na lekarza?

W pierwszej kolejności należy ją wnieść do bezpośredniego przełożonego lekarza – kierownika w przychodni bądź ordynatora w szpitalu. Można również zgłosić ją do dyrektora placówki. Jeśli procedura ta nie przyniesie oczekiwanych rezultatów, skargę na lekarza można złożyć do:

  • wojewódzkiego oddziału NFZ lub centrali w Warszawie
  • Rzecznika Praw Pacjenta
  • rzecznika odpowiedzialności zawodowej lekarzy przy okręgowej izbie lekarskiej lub rzecznika odpowiedzialności zawodowej pielęgniarek i położnych przy okręgowej izbie pielęgniarek i położnych
  • Urzędu Ochrony Danych Osobowych (w przypadku bezprawnego wykorzystania danych osobowych)

Ponadto, jeśli zaniedbanie lub zaniechanie lekarza noszą znamiona przestępstwa, pacjent powinien złożyć zawiadomienie do prokuratury o możliwości popełnienia przestępstwa.

Należy przy tym pamiętać, że pracownicy NFZ-u nie oceniają poprawności wykonywanych przez lekarzy procedur medycznych. W przypadku, gdy uważamy, że diagnozę lub leczenie wykonany w sposób sprzeczny ze sztuką lekarską, możemy ubiegać się o odszkodowanie medyczne. Warto pamiętać, że błędem medycznym może być również nieprawidłowość wynikająca z błędnej organizacji pracy lekarzy czy z niedopełnienia obowiązków zawodowych przez niemedycznego pracownika placówki medycznej.

Jeśli masz wątpliwości czy w zakresie diagnozy lub leczenia, został popełniony błąd medyczny, skontaktuj się z nami. Każdy przypadek rozpatrujemy indywidualnie, a na podstawie oceny doradzamy najkorzystniejsze dla klienta rozwiązanie. Zapraszamy!

Potrzebna ci pomoc?

Zadzwoń w godzinach 8:00 - 16:00 od poniedziałku do piątku
po godzinie 16:00 lub
Bezpłatnie odpowiemy na Twoje pytania.

Dlaczego Twoje odszkodowanie z Kancelarią AE?

 

Oszczędzamy Twój czas

16 lat doświadczenia pozwala nam uzyskiwać odszkodowania szybko i skutecznie

Wysokie odszkodowania

Analizujemy każdą sprawę i pozyskujemy odszkodowanie z możliwie największej ilości miejsc.

Doświadczony zespół

Nasz zespół to osoby z wieloletnim doświadcz kamagra kopen eniem. Ich wiedza gwarantuje uzyskanie najwyższych odszkodowań.

Wynagrodzenie po odszkodowaniu

Nasze wynagrodzenie płatne jest dopiero po uzyskaniu odszkodowa nia. Nie odzyskamy dla Ciebie pieniędzy, nie zarobimy.

16 Lat doświadczenia
420.875.342 zł Uzyskane odszkodowanie
46.788 Ilość klienów
99% Skuteczność
 
Zamknij

Nie wiesz czy należy Ci się odszkodowanie?

Zadzwoń: 34 324 24 31

albo skorzystaj z formularza poniżej



    Możesz przesłać dokumenty: