Wykreślenie hipoteki po unieważnieniu kredytu frankowego

Wykreślenie hipoteki z księgi wieczystej po unieważnieniu kredytu frankowego jest jednym z kluczowych elementów rozliczenia kredytobiorcy z bankiem. Jeszcze do niedawna wykreślenie hipoteki w znaczącym stopniu utrudniały banki, obecnie procedura ta została uproszczona. Dowiedz się, jak wykreślić hipotekę z księgi wieczystej po unieważnieniu kredytu CHF.

Wpis i wykreślenie hipoteki z księgi wieczystej

Wpis hipoteki do księgi wieczystej jest zabezpieczeniem dla banku, który udziela kredytu. Jest wymagany przez każdy bank, gdyż ustanowiona hipoteka chroni kredytodawcę na wypadek braku płatności rat przez kredytobiorcę. Hipoteka jest akcesoryjna względem długu – nie ma podstaw prawnych do jej istnienia, gdy długu nie ma. Dlatego po unieważnieniu kredytu frankowego hipoteka powinna zostać wykreślona z księgi wieczystej nieruchomości, która była nią obciążona na postawie umowy kredytowej. Czy do usunięcia hipoteki niezbędny jest list mazalny?

Czy list mazalny jest konieczny do wykreślenia hipoteki z księgi wieczystej?

List mazalny jest dokumentem, jaki powinien wystawić bank po unieważnieniu przez sąd umowy kredytowej. W liście mazalnym bank wyraża zgodę na wykreślenie go z hipoteki nieruchomości kredytobiorcy, którego umowa kredytowa z bankiem została prawomocnie unieważniona. Ponadto muszą znaleźć się w nim takie informacje, jak dane kredytobiorcy oraz dane dotyczące nieruchomości – adres oraz numer księgi wieczystej. W liście mazalnym musi znaleźć się również informacja o rodzaju hipoteki oraz oświadczenie o wygaśnięciu wierzytelności (w tym przypadku będzie to numer umowy kredytowej).

Po otrzymaniu takiego listu mazalnego kredytobiorca powinien wypełnić wniosek o wykreślenie banku z hipoteki, dołączając prawomocny wyrok sądu, list mazalny i inne wymagane załączniki. Dokumenty należy złożyć w sądzie rejonowym w wydziale ksiąg wieczystych (sąd rejonowy odpowiedni dla danej nieruchomości), a następnie uiścić opłatę. Czas oczekiwania na decyzję sądu uzależniony jest od ilości zgłaszanych spraw.

Niektóre banki bez dodatkowych trudności realizowały wniosek klienta, na podstawie którego wystawiany jest list mazalny. Inne niestety nie odpowiadały na wniosek, a niektóre instytucje finansowe wnosiły kasację od prawomocnego wyroku sądu, by dodatkowo wydłużyć czas rozliczenia nieważnego już kredytu.

Wykreślenie hipoteki na podstawie prawomocnego wyroku sądu

Uchwała Sądu Najwyższego z dnia 8 września 2021 roku jasno wskazuje na możliwość wykreślenia hipoteki na podstawie prawomocnego wyroku. Kredytobiorcy w dalszym ciągu mogą zawnioskować do banku o wydanie listu mazalnego i część banków nadal szybko realizują takie wnioski. Jeśli jednak wniosek o list mazalny nie zostanie rozpatrzony pozytywnie, kredytobiorca może złożyć w sądzie wniosek o wykreślenie banku z hipoteki, załączając prawomocny wyrok sądu bez listu mazalnego. Należy przy tym pamiętać, że postanowienie o unieważnieniu umowy kredytowej musi zostać umieszczone w sentencji, czyli w wyroku sądu, a nie w uzasadnieniu.

Wykreślenie hipoteki z księgi wieczystej nie następuje automatycznie po wydaniu prawomocnego wyroku przez sąd o unieważnieniu kredytu. Aby jednak usunąć hipotekę, wystarczy złożyć wniosek, załączając odpowiednie dokumenty. Uprzednio należy dokonać rozliczenia z bankiem unieważnionego kredytu. Usunięcie hipoteki ostatecznie uwalnia kredytobiorcę od ciężaru, jakim jest kredyt hipoteczny.

Please prove you are human by selecting the key.

Please prove you are human by selecting the truck.